donderdag 17 december 2015

Voorbereidingen Miniatuurquilt.

Het voorwerk voor een quiltontwerp voor de Miniatuurquilt tentoonstelling neemt wat tijd in beslag. Ten eerste kost het bepalen wat er gemaakt gaat worden nogal wat tijd, foto's worden bekeken, desnoods uitgeprint, zodat er een stapeltje ontstaat waaruit gekozen gaat worden.

De gekozen foto is opgeblazen tot posterformaat, met 2 L-vormige stukken stevig papier, wat als kaders gebruikt wordt, is bepaald welk gedeelte van de foto het interessantst is voor mij om weer te geven.Daarna komt de vraag welke kleuren en welke stof er gebruikt gaat worden, de keuze is op linnen gevallen, door de structuur van de stof. De ondergrond is geverfd met verdunde verf opgebracht met een kwast, de andere kleuren zijn geverfd met Procion MX in een zakje. Het zou kunnen dat één lapje nog overgeverfd gaat worden in een donkere kleur, ik ben er nog niet helemaal uit.

Het volgende 'probleem' dient zich aan, linnen is veel minder stevig dan katoen en moet worden gestabiliseerd, dat heb ik opgelost door aan de achterkant Vliesofix te strijken en een lap witte katoen.
Het ontwerp waar ik voor gekozen heb is 20 x 20 cm groot en moet 50 x 50 cm worden, dat is een vergroting van 2,5 keer. Daarom heb ik er voor gekozen om een raster op de achterkant te tekenen, zodat ik aan de voorkant geen potloodlijnen krijg, maar om op de voorkant wel te kunnen zien waar ik bezig ben met het ontwerp zijn de lijnen met de naaimachine genaaid met zwart garen en de grootste steek, daardoor is lostornen straks makkelijker.
De voorkant ziet er nu zo uit, ik kan weer verder! Natuurlijk laat ik het hierbij, het resultaat is misschien bij de Miniatuurquilt tentoonstelling te zien, mits het wordt geselecteerd.
Het hele proces zorgt voor veel denkwerk en plezier.

De komende dagen, zaterdag en zondag, worden de ingezamelde blokken tot quilts gemaakt in het Openluchtmuseum in Arnhem tijdens de Landleven Winter, we hopen u daar te zien.

LET OP: 
LEDEN VAN HET QUILTERSGILDE MOGEN VOOR DE ABONNEE PRIJS VAN €13,50 NAAR BINNEN. KOOP JE KAARTJE ONLINE VIA DEZE LINK
De museumjaarkaart is ook geldig.

Rest mij u fijne kerstdagen en een creatief 2016 te wensen.



4 opmerkingen:

Marina Brito de Campos zei

Hoi Aart,
Je maakt het wel spannend! Ik ben heel nieuwsgierig geworden naar je ontwerp!
Ik weet zeker dat ik je quilttje zal zien, want alle ingestuurde quiltjes mogen hangen. Er is geen selectie!
Groet, Marina.

Hannie de Beer zei

Inderdaad, blijft het spannend zo. Ik denk dat ik het zeker zal zien! Succes!

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Heel benieuwd wat dit gaat worden.

Jo Huijsman zei

Ik ben benieuwd Aart, het duurt nog even voor dat het maart is.