maandag 2 november 2015

Het Quiltersgilde op de OEQC in het MECC in Maastricht.

Afgelopen 4 dagen presenteerde het Quiltersgilde zich met een tafel in het MECC. 
Regiovertegenwoordiger Marion Maassen heeft vier dagen lang "haar" Limburgse leden ontmoet en dat deed ze met veel enthousiasme en plezier. Natuurlijk kwamen er ook quilters langs uit andere delen van het land en quilters die nog geen lid waren van het Quiltersgilde. 
We konden 4 nieuwe leden verwelkomen en er hebben verschillende belangstellenden  een infofolder meegenomen. 
Hartelijk dank Marion, Pauline en Gonny voor jullie inzet!!!

Ook werden er blokjes voor de Landleven quilts ingeleverd door de bezoekers. In totaal zijn er nu 68 blokjes gemaakt. Inleveren kan ook binnenkort tijdens de beurs in Nieuwegein.
Voor alle informatie kijk ook op onze website.

Hieronder een verslag van "onze" Marina die op zaterdag de OEQC heeft bezocht.


Afgelopen zaterdag ben ik naar Maastricht gegaan voor de Open European Quilt Championships. Voorheen beter bekend als "Veldhoven". Ik had een quiltwerkje, een e-book en muziek aan een draadje bij me en de tijd vloog voorbij. In de trein was het druk en in de loop van de middag zag ik regelmatig gezichten van dames, die ik 's morgens in de trein had gezien.


 Het MECC is een prachtige locatie. 
Warm van inrichting, gezellig en er was veel te zien. De quilts hingen echt overal. Waar je ook keek, zag je quilts. Ik vond dat heel leuk. Midden in het boekje dat je kreeg bij het toegangskaartje, stond een plattegrond en al gauw kon ik mij aan de hand daarvan orienteren. 





Ik heb enorm genoten van de tentoonstellingen van Dineke Ugen en Annelies Ghyselen.
Maar mijn hart ging harder kloppen toen ik de quilts van Blanche Vandebroek uit Belgie zag. 
Wat een prachtige quilts. 


Een log cabin, niet in een traditioneel licht-donker patroon. Echt heel erg mooi. 
Er was er nog een in herfstkleuren.


Deze in nachtkleuren is ook heel bijzonder.


Deze quilt is gemaakt van hele hele kleine stukjes. 
Wat een vakmanschap en precisie en wat een geduld. 


Dit is een heel verrassend huisjes patroon. Ik heb het nog nooit eerder gezien.
Het lijken wel grachtenpandjes. Het is een courthouse steps blok met een dakje er op. 
Door de kleurverdeling worden het huisjes.


Dit is ook een heel verrassende quilt. De bootjes zijn allemaal verschillend met een rand walvissen aan de onderkant. Zo grappig. Maar als je ogen over de quilt gaan, 
zie je op meerdere plekken een walvis opduiken. 


Een kleine rode helemaal bovenaan! 


In de grote zaal hingen alle wedstrijd quilts. Op de bekende manier, vrij in de ruimte. Ik vind dit wel leuk. Zie je ook de achterkant van de quilts en daar is vaak ook veel te zien. Het was een mooie, lichte ruimte en de quilts kwamen goed tot hun recht. 






Ik heb uitgebreid langs alle winkeltjes gelopen.  Onderweg kwam ik de tafel van het Quiltersgilde tegen. Daar ben ik aangeschoven om een praatje te maken. Ik moest ook een blokje inleveren voor de Landleven quilt. Ik heb het blokje niet zelf gemaakt, maar mee gekregen van iemand uit mijn quiltgroep. Er lag een aardig stapeltje op tafel. Ik ben heel benieuwd hoe de blokjes straks tot een of meerdere quilts samengesteld worden. Het zou leuk zijn als we zo veel blokjes hebben, dat we inderdaad 2 quilts kunnen maken.
Ik heb enorm genoten van deze tentoonstelling. Op de weg terug in de trein had ik heel prettig gezelschap van een mede quiltster en door het gezellige praten vloog de tijd voorbij en kon ik zo rond 7 uur, weer uit de trein stappen. Ik heb veel foto's om na te genieten.

5 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik vond de locatie super!! Er was vooraf veel gemopper over het feit dat de show nu in Maastricht was. Maar zo groot is Nederland toch niet, dat Maastricht echt onbereikbaar is?
Het was heerlijk weer, dus de lange autorit was absoluut niet vervelend. En voor veel mensen was het een goedkope treinreis, zij hadden een kortingskaart van het Kruitvat. Ik sprak mensen uit Groningen, die er een weekendje uit van gemaakt hadden.
Enfin, de ruimte was heerlijk licht, de quilts hingen schitterend en ik volgde een leuke workshop. Dus voor mij een geslaagde dag.

Nienke zei

Ja om elke hoek weer meer en andere quilts, hoe verrassend is dat, ik vond het ook een prachtige lichte locatie, in een hele gezellige en positieve sfeer! Veel talen door elkaar gehoord en gesproken, en veel mooie quilts gezien. En dat we dan ook nog verfdemo's konden geven maakte het voor mij in goed gezelschap tot een setje topdagen!

Jo Huijsman zei

Het was zeer de moeite waard. Eerst even zoeken, maar al snel alle quilts, winkels en alle andere dingen die ik wilde bezoeken gevonden. Natuurlijk gezellig gekletst (en uitgerust) in de stand van het quiltersgilde.

Hannie de Beer zei

Ook ik vond het een pracht locatie met quilts voor elk wat wils! En "mijn" winkels ook gauw gevonden. een aantal bekenden ontmoet, en dank aan het team van Colorminds voor hun fijne demo's!

Marion zei

Het waren vier lange, maar vooral mooie en gezellige dagen. Ik heb er genoten!