maandag 11 mei 2015

Het opbouwen gaat beginnen.......

Voor het Textielfestival in de Pieterskerk, aankomende week (van 13  tot en met 16 mei),  heb ik samen met het Quiltersgilde, een monumentaal beeld gemaakt. Dit beeld is een Tipi geworden, genaamd Wokiksuye, wat aandenken betekent voor de indianen Het is de bedoeling aandacht te vragen voor een  indrukwekkende en schokkende gebeurtenis in de geschiedenis van de Noord-Amerikaanse indianen.
Op 26 december 1862. heeft er onder het bewind van Abraham Lincoln een massa ophanging plaatsgevonden in Minnesota. Om precies te zijn, heb ik de Sioux indianen, met name de 38 indianen, die tijdens de massa-ophanging op 26 december 1862 zijn overleden extra aandacht gegeven.

Door middel van de trailer  (2,37 min.) van de film Dakota 38 (die naast de grote tipi van 3,5 meter wordt getoond) wil ik de mensen laten weten dat er vanaf 2005 elk jaar een lange rit van 330 mile te paard wordt gereden naar "de plek des onheils".
Zowel de oude en de nieuwe generatie sioux indianen doen daar elk jaar aan mee, 8 dagen heen en 8 dagen terug. Een barre tocht door de sneeuw en snijdende koude wind. Deze rit wordt voor vele indianen ook als heilzaam en meditatief ervaren.

De tipi is bedekt met 460 prachtige kleurrijke gequilte driehoeken, een tipi-vorm in het klein. Ze zijn gemaakt door de vele leden van het Quiltersgilde uit het hele land

Quilts  
Eén van de vaardigheden, die de Lakota-vrouwen van de Amerikanen hebben overgenomen, is het quilten. Deze doorgestikte dekens met hun Indiaanse motieven zijn heel populair bij Indianen. Een grote quilt kost circa 400 dollar, een goede bron van inkomsten op de reservaten, waar bijna geen werkgelegenheid is.

In de tipi komen 38 porseleinen amuletten te hangen, een soort windmobiel, met daarop de namen van de  indianen  die tijdens de massaophanging zijn omgekomen.
Het geluid dat de porseleinen amuletten maken als ze elkaar raken is een helder en sprankelend geluid. Een soort echo.
Boven op de tipi zijn 3 dierenkoppen bevestigd, schreeuwend als waterspuwers (gargouilles). Deze refereren aan de sterke band die de indianen met dieren hebben.
Ze zijn o.a. een symbool voor vrijheid, kracht en aarde. Ik heb gekozen voor de Arend, het paard, de schildpad en de vis.

Alles bij elkaar is het een compleet eerbetoon geworden aan een volk dat door onderdrukking en geweld is ontwricht en bestolen van hun grond , hun ziel en hun moeder aarde.

En ze zijn het nog steeds niet te boven, gezien hun alcohol- en drugsverslaving. Ook onder de jongeren van nu. Ik kan alleen maar hopen op meer respect en liefde voor deze oorspronkelijke Amerikaanse burgers en voor een betere toekomst.
Kijk voor foto's van het hele project op de facebookpagina van Petra

4 opmerkingen:

Aart zei

Nu wordt ik nog nieuwsgieriger naar de tipi-tent en het verhaal er achter. Blij er aan mee gewerkt te hebben met het maken van de tipi-punten.

Aart zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Jo Huijsman zei

Mooi om het verhaal te lezen en nu ben ik nog blijer dat ik mijn steentje heb bijgedragen aan het project.

Chris zei

Ik heb hem woensdag bewonderd! En nu begrijp ik ook beter waarom je dit hebt gemaakt. Bijzonder en triest verhaal, goed om te memoreren.