donderdag 13 november 2014

Hoeveel dagen nog?


41 dagen nog... En dan? Dan is het kerst!
Erg leuk natuurlijk, helemaal als je zo'n hobby als de onze hebt. Want dan komen er allemaal sfeervolle projectjes uit de kasten om je huis gezellig te maken. En dat beginnen met versieren duurt geen 41 dagen meer. Bij mij begint dat altijd de dag na Sinterklaas. Want de Sint ontvang je niet in huis terwijl er allemaal kerstversieringen hangen. Of nou ja: zo was dat vroeger bij ons thuis. En dat zijn de soort tradities die je makkelijk overneemt. Dus vanaf 6 december verandert mijn huis langzaam in kerstsferen.
 
 

En 6 december: dat is nog maar 23 dagen... Iets om naar uit te kijken.
Nu de avonden korter worden lijkt het alsof ik mezelf meer tijd gun om 's-avonds lekker te quilten of te borduren. Nee, ik hoef geen lekkere avondwandeling langs het strand te doen om van zonsondergang te genieten, ik mag gewoon verder aan een applicatie werken. Heerlijk!

Ben ook aan een grote groep verschillende projectjes bezig, er is altijd wel iets te pakken wat op dat moment goed past. Heb een borduurtje liggen, ben met een Kim McLean quilt bezig, heb nog wat cathedral windows om ramen mee te lapen...

Maar met dat aftellen van de dagen is het ook een moment voor een reality check: leuk hoor, die paar kerst-affo's die ik al in de kast heb liggen (2 quiltjes, een randje stoffen kerstboompjes). Maar hoe zit het eigenlijk met de Works in Progress die ook bedoeld waren om met kerst aan de muur te hangen? Ehm.... Hoog tijd om prioriteiten te stellen en rigoreus m'n mandjes om te wisselen met lopende projectjes.

Ik heb een schitterende top bijna af met wolletjes in kerstsferen. Daar hoeven alleen nog accenten geappliqueerd te worden op de rand en hoekblokken. Vervolgens natuurlijk het dubbelen (waar ik de spullen al voor in huis heb) en het quilten. Niks mis mee om daar nog na 6 december mee bezig te zijn, maar dan wordt het wel tijd dat ik die laatste applicatie onderdelen voorbereid en op de top ga zetten! Dus gauw een bakje klaar gezet met freezerpaper, de wolletjes, het patroon... Oh, en een kat. Tommy had gelijk door dat die wolletjes een zachte ondergrond vormen.

Ik heb niet alleen Works in Progress die ik moet prioriteren. In de quilt tijdschriften staan namelijk ook weer zulke leuke projecten. Zag zo'n leuk quiltje in de Primitive Quilts & Projects voor kerst, en ik moet er echt alles aan doen om niet gelijk stofjes uit te zoeken en te starten. Ik kan er natuurlijk wel een mooi moment voor plannen in de periode na het winterseizoen, zodat ik er volgend jaar van kan genieten. Ondertussen ogen vooruit en gefocussed op het wolletjes bakje.

Sommige projecten laten zich ineens heel snel van idee tot uitvoering omzetten in een quilt. Vorig jaar had ik het slimme plan om met lekkere flanelletjes een Rag quilt te maken. Stof verzameld, toch net niet genoeg FQ's meegenomen en het plan even in de koelkast gezet - te lang, want dat winterseizoen is het geen quilt meer geworden. Dit jaar op de OEQC beurs in Veldhoven heb ik eindelijk (ja, éindelijk) het tasje aangevuld met nog een paar FQ's zodat ik genoeg had voor een mooi formaat. Vervolgens heb ik me een paar uur achter elkaar druk gemaakt en er gauw een Rag quilt van gemaakt. Dan kun je ineens in een dag een heel project af hebben! Wat er verder ook gebeurt: dit winterseizoen heb ik wel lekker een zachte, warme quilt op de bank in seizoen kleuren.
Nu nog verder focussen en zorgen dat die mooie wollen top ook afkomt! En wie weet, misschien is er dan ook nog wel tijd voor een klein ander projectje. Ach, who am I kidding: weet zeker dat er toch nog wel een klein kerstprojectje tussendoor gaat komen ;-)
Ik wens jullie allemaal ook veel succes met prioriteren van wat er nog voor kerst af zou moeten. Blijf er vooral van genieten!
 
Lieve quiltgroeten,
Marjolein

2 opmerkingen:

Klaske zei

Heb eigenlijk niets quilterigs te liggen voor de kerst,maar ik wil eigenlijk voor deze kerst de quilt voor mijn dochter hebben door gepit. Dus dat heeft bij mij de hoogste prioriteit voor de kerst. Succes met je WiPjes ;-)

Nienke zei

;-) zo herkenbaar, ineens kreeg ik ook de neiging om de kerstquilt die ik vorig jaar kerst startte af te krijgen, nou succes allemaal!