donderdag 6 maart 2014

Fusing Fabrics!

Eén van de artikelen die ik graag lees in het Quiltnieuws is de pagina met nieuwe boeken, die bij de vereniging zijn binnengekomen. Meestal zijn dit schenkingen van de uitgevers en het leuke is dat het QG een bibliotheek heeft waar je ze kan lenen. Zo leende ik dit boek een keer, omdat de titel en de omschrijving me interesseerde
Het heet Fusing Fabric en is geschreven door Margaret Beal, het is in het Engels geschreven. Mijn Engels is niet om over naar huis te schrijven, maar als ik het boek een aantal keren achter elkaar lees, dan wordt het me toch een stuk duidelijker. Ik heb toen drie titels opgegeven en na enige tijd kwam een mooi ingepakt pakketje, het lenen kost je niets, je hoeft alleen de zending retour te betalen. Na de termijn van 3 weken moest ik mijn pakket weer retour zenden en uiteindelijk heb ik dit boek op een beurs gekocht. Dat is nu één van de voordelen van de bibliotheek, je kunt eerst een boek inkijken voordat je het gaat aanschaffen, een ander voordeel is dat je voor redelijk weinig geld boeken kunt lenen. Kijk voor de informatie op de site van het Quiltersgilde onder het tabblad Aktiviteiten en daarna doorklikken naar bibliotheek. Voor een lijst met boeken kijk je hier.Tineke Stolp verzorgd je pakketje.
Natuurlijk kun je wel schrijven over een boek, maar dan moet je er wel iets mee doen! Daarom ben ik aan de gang gegaan met 2 lagen organza, waarop ik restjes organza heb gedrapeerd, met nog een laag organza er overheen. Het schilderstape heb ik de lagen vast gezet op een glasplaat ( huishoud winkels verkopen stevige glazen placemats voor weinig geld). Je hebt er een metalen liniaal bij nodig en een soldeerbout. Met de soldeerbout ga je langs de liniaal en trekt lijntjes.
Je ziet dat het bij mij nog niet helemaal goed ging, maar zoals het boek vermeld, oefening baart kunst. Met het lijnen trekken versmelt je de lagen organza aan elkaar vast
Ik ben nog niet zover gekomen, maar er is ook overheen te naaien, je kunt er repen van snijden en er je eigen boekenleggers van maken. De rest van de mogelijkheden vind je in het boek, het mag natuurlijk ook een andere zijn.

5 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Een geweldig goed boek! Ook hier staat het in de boekenkast, en ik heb er al aardig wat ideetjes uit opgedaan en verwerkt.

Atelier YT zei

Komen er geen giftige dampen vrij met het werken met de soldeerbout? Lijkt me niet zo gezond, eerlijk gezegd.

Nienke zei

De bibliotheek van het Quiltersgilde is geweldig en tegelijkertijd het meest onbekend, ik heb een keer in kaart gebracht wat er aan moderne en artquilt boeken in de kast staan, en heb dat gebundeld in deze (openbare) pinterest pagina: http://www.pinterest.com/justforns/. Geregeld leende ik een boek om het vervolgens toch aan te schaffen ;-) maar dan weet je tenminste of het de moeite waard was!

joke zei

Ik maak dankbaar gebruik van de bibliotheek en van Nienke's pinterest pagina om te zoeken, want dat is toch heel veel makkelijker dan de alfabetische lijst van het Gilde zelf;-)Het is inderdaad heel fijn om een boek echt te kunnen zien voor je het koopt.

Christel Sins-Camp zei

Ik heb het boek ook en heb er wat proefjes uit gedaan. Maar het is toch nog best moeilijk om lijnen uit de vrije hand (zonder lineaal)te maken. Misschien toch meer oefenen...